សង្គមវិជ្ជា
សង្គមវិជ្ជា
គឺជាមុខវិជ្ជាដែលសិក្សាពីបញ្ញា ដែលហ្វិកហ្វឺនបញ្ហារបស់មនុស្ស បណ្តុះស្មារតីមនុស្ស
និងការកំណត់នូវនិយមន័យផ្សេងៗទៀត៖
១.
សង្គមវិជ្ជាជាការសិក្សាអំពីសង្គម ឬបាតុភូតសង្គម
២. កម្មវត្ថុសិក្សាសង្គមវិជ្ជា
គឺអន្តរកម្មនៃទស្សនៈមនុស្ស
៣. សង្គមវិជ្ជា
គឺជាទស្សនៈអំពីអន្តរកម្មមនុស្ស និងទំនាក់ទំនងមនុស្សលក្ខណៈ និងផលវិបាក
៤. សង្គមវិជ្ជាត្រូវបានកំណត់ជាសរីរាង្គពុទ្ធិវិទ្យាសាស្ត្រអំពីទំនាក់ទំនងមនុស្ស
៥. សង្គមវិជ្ជាសិក្សាអំពីអាកប្បកិរិយានៃមនុស្សដែលនៅក្នុងក្រុម
៦. សង្គមវិជ្ជាស្វែងរករបកគំហើញថ្មី នៃគោលការសម្ព័ន្ធភាព
និងការបញ្ជានៅក្នុងរចនាសម្ព័ន្ធសង្គម។
២. ការកំណត់និយមន័យ (សង្គមវិជ្ជា) របស់ទស្សនៈវិទូ
·
លោក ជក ស៊ីមែល
(សង្គមវិទូអាឡឺម៉ង់) សង្គមវិជ្ជា គឺជាការសិក្សាអំពីទម្រង់នានា
នៃសង្គម ឬទម្រង់ផ្សេងៗនៃទំនាក់ទំនងអន្តរបុគ្គល។
·
លោក ឃ្លុច ឃន (សង្គមវិទូអាឡឺម៉ង់)
សង្គមវិជ្ជា គឺជាការដឹងទៅលើទម្រង់អរិយធម៌នានា
ដែលស្ថិតនៅក្នុងសង្គមផ្សេងៗឆ្ងាយពីគ្នា ពីមួយទៅមួយទៀតតាមទីកន្លែង និងពេលវេលា។
·
លោក ម៉ាក វេបឺ
(សង្គមវិទូអាឡឺម៉ង) សង្គមវិជ្ជាគឺជា
ការសិក្សាអំពីប្រភេទគំនិតផេ្សងៗក្នុងការដឹកនាំសង្គម (La
sociologie est la connaisance des forms de la civilasation)
·
លោក ម៉ា សែលម៉ូស
(សង្គមវិទូបារាំង) សង្គមវិជ្ជាគឺជា ការសិក្សាអំពីបាតុភូតិសរុបរបស់សង្គម
·
លោក អេមីល ឌៀខេម
(សង្គមវិទូបារាំង) សង្គមវិជ្ជា គឺជា ការសិក្សាអំពីសំណុំនៃការណ៍សង្គម
·
លោក អូគ្ហូស កុង
(សង្គមវិទូបារាំង) សង្គមវិជ្ជា គឺជា ការសិក្សាអំពីក្រឹតក្រម ឬ ពីបាតុភូតសង្គម
ដោយគោរពតាមគោលការណ៍ ឬវិធីវិទ្យាសាស្រ្ត។
៣. ប្រវត្តិសង្គមវិជ្ជា
( History
of Sociology)
សង្គមវិជ្ជា
គឺជាមុខវិជ្ជាបង្កើតថ្មីនៅប្រទេសបារាំងនៅ សតវត្សទី ១៩
តាមរយៈសង្គមវិទូបារាំងម្នាក់ឈ្មោះ អាគ្ហូស កុង (១៧៩៨ ដល់ ១៨៥៧) តែក៏ធ្លាប់សម័យលោក
ប្លាតុង ទស្សនៈវិទូក្រិក (៤២៨ ដល់ ៣៤៧ មុនគ.ស)។
៤. ឬសគល់នៃសង្គមវិជ្ជា (Basic of Sociology)
នៅក្នងប្រទេសបារាំង
នាសតវត្សទី ១៩ កំពុងមានការច្របូកច្របល់ចំពោះប្រជាជាតិបញ្ញវន្ត
របបរាជាធិបតេយ្យប្រទេសបាំរាំងបានទម្លាក់ចុះមុនមុនដំបូងគេដោយបដិវត្តន៍ក្នុងឆ្នាំ
១៧៨៩ ។ អ្នកប្រាជ្ញសង្គមវិជ្ជាសម័យថ្មី
យល់ថាការសិក្សាសង្គមវិជ្ជាពុំមែនជាការសិក្សាពីស្ថាប័ននៃសង្គម ហាក់បីដូចជាសង្គមវិទ្យាដែរ។
៥.
ដែនកំណត់នៃសង្គមវិជ្ជា ( The Scope Of Sociology)
ទំហំនៃសង្គមវិជ្ជា
គឺចង់និយាយពីប្រធានវត្ថុវិស័យ និងវិធីសាស្ត្រនៃការសិក្សា។ សង្គមវិជ្ជា
សិក្សាអំពីទិដ្ឋភាពដោយឡែកៗនៃ រចនាសម្ព័ន្ធ មុខងារស្ថាបនា និងបញ្ហាទាំងឡាយរបស់សង្គម។
ជាទូទៅគេអាចនិយាយបានថា «
សង្គមវិជ្ជាជាវិទ្យាសាស្ត្រដែលមានលក្ខណៈជាប្រព័ន្ធសិក្សាអំពីសង្គមទំនាក់ទំនងសង្គមមនុស្សដែលមានប្រធានបទច្បាស់លាស់»។
ការសន្និដ្ឋាន
ជាមូលដ្ឋានដែលបានធ្វើឡើងដោយសង្គមវិទូគឺថា
រាល់គ្រប់អាកប្បកិរិយារបស់មនុស្សត្រូវបានគ្រប់ដណ្តប់ ដោយសង្គម និងកាលៈទេសៈសង្គម។
៦.
សង្គមវិជ្ជាជាវិទ្យាសាស្ត្រ
ក.
តើវីទ្យាសាស្ត្រជាអ្វី?
វិទ្យាសាស្ត្រត្រូវបានគេឱ្យនិយមន័យថា
ជា អង្គនៃពុទ្ធិដែលមានលក្ខណៈជាប្រព័ន្ធ រីឯពុទ្ធិគឺជាបទពិសោធរបស់មនុស្ស។
វិទ្យាសាស្ត្រ គឺជាវិធីសាស្ត្រនៃការស៊ីបអង្គេតចំពោះវត្ថុធម្មជាតិ
ដែលមានលក្ខណៈច្បាស់លាស់។
៧.
ប្រភេទនៃវិទ្យាសាស្ត្រ
· វិទ្យាសាស្ត្រធម្មជាតិ
(រូបវិទ្យា គីមីវិទ្យា តារាសាស្ត្រ និង ជីវៈវទ្យា.....)
·
វិទ្យាសាស្ត្រសង្គម
(សង្គមវិជ្ជា នរវិទ្យា សេដ្ឋកិច្ចវិទ្យា......)។
៨. លក្ខណៈវិទ្យាសាស្ត្រនៃ
សង្គមវិជ្ជា
សង្គមវិជ្ជា
គឺជាវិទ្យាសាស្រ្តដែលមានលក្ខណៈជាប្រព័ន្ធនៃការសិក្សាអំពីឥរិយាបទរបស់សង្គមមនុស្ស។ វិធីសាស្ត្រទាំងនោះមានជាប់ទាក់គ្នាដូចតទៅ៖
·
ការកំណត់នូវអត្តសញ្ញាណកម្មនៃបញ្ហា
·
ការឱ្យសម្មតិកម្ម
·
ការប្រមូលទិន្នន័យ
·
ការវិភាគទិន្នន័យ
·
ការសន្និដ្ឋាន។
៩.
ទំនាក់ទំនាក់រវាងសង្គមវិជ្ជា និងវិទ្យាសាស្ត្រសង្គមផ្សេងទៀត
សង្គមវិជ្ជា
មិនមែនវិទ្យាសាស្រ្តសង្គមតែមួយគត់ដែលសិក្សាអំពីឥរិយាបទរបស់មនុស្សតែឯកឯងនោះទេ
គឺនៅមានមុខវិជ្ជាដទៃទៀត ក៏សិក្សាអំពីឥរិយាបទរបស់មនុស្សដែរ។
១. នរវិទ្យា
២. ប្រវត្តិវិទ្យា
៣. ចិត្តវិទ្យា
៤. វិទ្យាសាស្ត្រនយោបាយ
៥. សេដ្ឋកិច្ច។
ការសន្និដ្ឋានជាទូទៅ
ទាំងទ្រឹស្តីនៃការទំនាក់ទំនង
និមិត្តសញ្ញា ទាំងទ្រឹស្តីបដិបក្ខ និងទ្រឹស្តីរចនាសម្ព័ន្ធ
មុខងារនិយមគឺត្រូវបានបំពេញដោយខ្លួនឯង។ ទ្រឹស្តីនៃការទំនាក់ទំនង
និមិត្តសញ្ញានិយមភាគច្រើនបាន្តល់ការយកចិត្តទុកដាក់ទៅលើការ ប្រតិបត្តិការរបស់បុគ្គល
និងទ្រឹស្តីពីរទៀត គឺគ្រាន់តែផ្តោតការយកចិត្តទុកដាក់លើការប្រតិបត្តិសង្គម។
Labels: Social and Culture
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home